Såhär ligger det till...

Den 27 november fick jag diagnosen Ulcerös Colit och 2 dagar efter det gjordes en operation och jag vaknade upp med en ileostomi. Jag visste verkligen inte vad jag gav mig in i eftersom det blev så akut. Men redan från början tog jag det väldigt bra. Berättade och lyfte på tröjan mer än gärna. Jag var i förhållande så det var så tryggt som det bara kunde bli. Jag har till och från under åren tagit asacol lokalt mot inflammationen i ändtarmen. Det har väl aldrig blivit jättebra men jag har ändå haft kontroll över det.
Jag ska inte klaga på något alls under min stomitid. Jag vantrivdes inte med den. Jag mådde hur Bra som helst. Det var inte bekymmer någongång med stopp eller tarmvred. Jag levde väldigt gott ska jag säga.
Förutom sedan jag blev singel. Då blev det plötsligt väldigt tufft.
Jag blev rädd så fort nån började ta mig på magen. Liksom puttar bort lite sådär fint. Och när under en konversation klockan 2 på natten efter ett antal öl ska man berätta om hur det ligger till om det så skulle behövas??

Nu är det snart 2 veckor sedan jag gjorde min IRA-operation. Jag har ju skrivit om det under tiden jag låg på sjukhuset så endel har ni nog kunnat läsa om. Det var tufft. En operation är inte en småsak. Det tar på kroppen så otroligt mycket. Man mår dåligt som f*n.
Pratade med min älskade vän Maja idag och hon sa till mig "Jag blev så ledsen när jag såg att du mådde så dåligt". Det är ingen vacker syn, det kan jag tänka mig. Men på nåt konsigt vänster så går kroppen igenom det där och klarar sig.
Första gången man ska upp ur den där förbannade sängen blir man ju andfådd och helt slut bara genom att sätta sig på sängkanten. Men nu sitter jag här, jag kan till och med gå en längre bit.

På sjukhuset var diareérna inge roliga. Det var ju bara vätska som flög ut. Men tack gode gud så varade inte det så länge. Nu efter att ha ätit loperamid i några dagar märker jag stor skillnad. Efter ett tag kan jag nog öka dosen och det kan bli ännu lite bättre. Jag har inte vågat mig hemmifrån än för det enda jag tänker på är att det ska bli akut till toaletten. Men den dagen kommer den också. Så länge sitter jag isolerad i min familjs hus, utan vänner kvar i denna stad. Haha.

Jag tror att det här kommer bli hur bra som helst. Det passar mig och min egen kroppsbild att vara utan stomipåse på magen. Ärren har jag Inga som helst problem med. De är jag stolt över. Även om jag inte tittat på det nuvarande stora snittet på magen eftersom jag fortfarande har det tejpat. Blir nog så mycket bättre läkning av det om man inte har för bråttom att ta av tejpen.
En liten historia såhär efter tolvslaget en måndag tyckte jag behövdes. Det är så sällan jag skriver mycket. Men jag har alltid väldigt mycket tankar om både det ena och det andra. Jag lär ju skiva om mycket skit framöver, om ni fattar. God natt!



Kommentarer
Tommi

Det är tufft att starta nåt nytt när man har stomi, eller känns iaf aningens jobbigt tycker jag.

Även om jag typ trivs skapligt med stomin nu för tiden. Men förstår det där med trygghet när man har förhållande o stomi. Och känner igen rädslan så fort någon ny skulle känna på magen och "behöva" berätta om det.



Man saknar inte direkt återhämtningen efter operationer, jag har inget emot när man hade smärtlindring, då är det skitsamma. Men just att det känns som man sprungit ett 100meters lopp så fort man ska upp ur sängen. Nej tack, slipper man ju gärna.



Fortsatt kryande på're:)

2009-09-08 @ 15:25:41
Anonym

Hej! Mitt namn är Ida Olsson, lever också med UC, sen jag var 14 ungefär, är dock inte opererad, varit extremt sjuk under åren varit nära på akuta operationer. Men nu när jag är lite bättre ska jag försöka göra operationen då jag äter så mycket immunnedsättande att andra delar av kroppen tagit skada. Tänkte bara dela mina frågor och tankar med dig? Hur gick operationen ock så för dig? ska du operera bort stomin eller har du gjort det kanske? vet du hur lång tid man måste gå med påse ungefär? alla säger ju så olika. Eller bara det hur länge man behöver vara sjukskriven. Pappa gjorde operationen för 15 år sen, men det var ju ett tag sen och tiderna har ju förändra. Det är helt upp till dig om du vill svara :) Hälsningar Ida

2011-11-15 @ 22:27:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0