"Fettsyra kan ge sjukdom i tarmarna"

Jag har haft en bra kväll med.. Ja, jag har sagt det förr och säger det igen. Brolle. Honom ska jag gifta mig med. Hela Diggilogänget var på liseberg och det var hur kul som helst. Hamnade med lite där på film så ni som såg det kanske såg mig :) På väg hem såg jag att Metro är tillbaka efter haft sommaruppehåll så jag tog en på vägen och läste. En liten artikel som var intressant hittade jag.



FETTSTUDIE: Cirka 1200 svenskar insjuknar i den kroniska tarmsjukdomen ulcerös colit varje år. Nu säger en fransk forskargrupp att de är orsaken på spåren. Enligt dem innebär en hög konsumtion av fettsyran omega-6 fördubblad risk att utveckla sjukdomen. Den närbesläktade fettsyran omega-3 minskar däremot risken med 77 procent. Höga halter omega-6 finns i majs- och solrosolja medan nivån är låg i olivolja. Omega-3 finns i olivolja och fet fisk.


God natt. Vi hörs om några dagar!



Kommentarer
Kekke (före detta blomsterbarnet;))

Hmm. Det är lite hoppfullt att läsa att dom forskar om UC :) Ja blir lite fundersam på vad omega 6 finns i för mat, har knappt hört talas om det. Men ja, intressant var det iaf:) Jag hoppas att du blir av med din förkylning så att operationen blir av. Jag önskar dej jättemycket lycka till!! Kraamar

2009-08-04 @ 18:03:00
URL: http://kekkeskrypin.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0