Varning för känsliga läsare!!

Jag har kommit till nån slags period i mitt liv när jag vill göra saker som jag alltid vart rädd för.
Inga hastiga grejer som att hoppa fallskärm men små vardagsgrejer.
Det började ju med operationen, det har jag allid vart livrädd för. Sen har det bara fyllts på.
Det senaste, ja, snart året, har det vart min stomi jag har vart rädd för.
Både att själv se den och ha den. Men också för andra att se den.

Självklart skulle jag vilja att fler frågade om hur det fungerar och ser ut. Till och med vilja vara med
vid ett byte osv.
Så ja, jag lägger upp här faktiskt. Så får ni alla vara med.

Och sen för alla er som väntar den här operationen så kanske det kan vara skönt att faktiskt få se HUR den kan
se ut. Det finns många olika former och storlekar. Idag hade min stomi en dålig dag för han hade glömt fixa frisyren så
han ser lite tilltuffsad ut.


utan påse Såhär ser det ut på magen utan påsen.

mitt i bytet med ringen Här är tätningsringen på.

 med påsen på plats Och sist men inte minst. Såhär ser jag ut om man lyfter på tröjan på mig.

Ja, det känns redan som världens lättnad för mig. Ibland kan jag få känslan att jag går runt och håller på världens största hemlighet när jag träffar folk som inte vet. Speciellt har jag känt det på min arbetsplats. Det är många nya som har börjat och inte alla vet om detta.
Men jag menar, hela världen behöver man ju inte skrika ut detta för.

Fast o andra sidan är det det jag borde göra. För Ni behöver få veta. Själv visste jag ingenting om detta innan jag fick det själv.
Tack för idag!! Nu är jag glad!!



Kommentarer
Madde (maddepladder)

Shit va modig och duktig du är du vackra tjej!!! =) Vad glad jag blir!



Du har ju helt rätt i att en stomi kan ha väldigt olika form, du ska få va med när jag byter påse nån gång så får du se hur annorlunda min ser ut mot din, rätt skumt faktiskt att det kan va sån skillnad!



Det här inlägget kan jag inte låta bli att länka till från UngILCObloggen, hoppas du tycker det är ok!



Blir så imponerad av dig, du ska verkligen känna dig glad och stolt! :-)



Kram!

2008-09-04 @ 23:35:33
URL: http://maddepladder.blogspot.com
Madde (maddepladder)

lånade en bild på dig från din blogg till inlägget också, hoppas det va ok!



http://ungilcos.blogg.se/?tmp=04235913

2008-09-05 @ 00:09:49
URL: http://maddepladder.blogspot.com
virrhuvet

jätte modigt av dig:) jag har även släppt lös min på bloggen;)

kram och kärlek:)

2008-09-05 @ 19:25:10
URL: http://virrhuvet.blogg.se/
Emelié

Så starkt av dig Susanne :)

2008-09-07 @ 01:55:37
URL: http://emeliesophia.blogg.se/
Anonym

du är modig. som vågar göra saker som du inte annars skulle våga. får jag bara fråga vad stomi innebär och hur man får det, har ingen koll själv. massa kramar.

2008-09-07 @ 12:50:30
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/
Matilda

haha va rolig du är=) Min första tanke var men gu va gullig det ser ut som en liten snopp. Sen tänkte jag, kan jag skriva så till Susy, JA det kan jag för hon tar det på rätt sätt. Go girl härligt att du står för vem du är. Kram

2008-09-07 @ 21:47:54
URL: http://mathy.blogg.se/
Ulrika

Jag tycker det är jättebra att du lagt upp bilder. Jag väntar på operation och längtar. Kanske låter konstigt men jag har velat ha stomi länge för att kunna känna mig fri. Visst, det fixar inte sjukdomen i sig men jag slipper vara osäker när det gäller "hålla tätt"-biten.



Jag får "kontra" med bilder när jag äntligen fått min operation. :)

2008-09-08 @ 00:29:54
URL: http://posttmpresent.blogspot.com
Susanne Broo

Ville bara säga tack till er modiga tjejer som utan att skämmas visa era magar,jag heter oxå Susanne men är inte lika modig!!Är tyvärr för gammal samt har för stor mage för att visa på bloggen!!

2008-09-17 @ 13:33:02
Nilla

Åh så modigt, jag önskar jag hade vetat mer om alla dessa internet sidor och fått sätt något sånt här innan jag genomförde operationen. Det kommer säkert hjälpa många. Men även att dom som inte har får veta mer.

Bra blogg!

Nilla

2008-09-20 @ 19:11:35
URL: http://nillano.blogg.se/
Martin

wow, jag är grymt impad av dig:) Skulle nog inte kunna göra samma sak. good work:D

2008-09-21 @ 20:41:52
URL: http://taoenligtmartin.blogspot.com
Maria Lindberg

Skitbra gjort!

Jag jobbar som sjuksköterska och tar hand om folk som får stomi. Sånt här är guld att kunna visa för dom, speciellt om de är unga och tror att livet kommer ta slut för att de får en påse på magen.

Maila mig om du inte vill att jag lämnar ut din blogg..

2009-04-28 @ 21:17:57
ferre

min bror fick stomi igår. :(

men de är bra att du skriver om de. de finns många med stomi oalla bör veta lite om de. <3

2009-10-06 @ 23:28:49
Eva

Jag blir så glad att alla ni underbara vågar skriva och visa era stomier. När människor blir upprörda och ibland elaka så handlar det om okunskap och att dessa små människor är små rädda och har ett väldigt dåligt självförtroende. Jag har själv en dotter som är 22 år och har haft stomi i två år. Hon är så modig hon har oxå laggt ut bilder på sin stomi och till och med solar och badar med bikini. Jag är så imponerade av er alla. Önskar er en skön sommar. Ni är fantastiska glöm aldrig det. Kram

2010-07-16 @ 13:13:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0