Vad är en stomi?

Jag har fått en fråga här om vad stomi egentligen innebär och hur man får det.
Det finns så mycket att säga om det så istället skriver jag om det här.
Jag har även inlägg från februari-mars -08 som beskriver hela min sjukdomshistoria.

Det började för mig med att jag fick en tarmsjukdom som heter Ulcerös Colit.
Det är ett ytligt inflammationstillstånd i tjocktarmen, som inte är förorsakat av bakterier, men som ger sår och blödningar.
Så hela tjocktarmen opererades bort. Ändtarmen är ihopsydd på insidan i kroppen och den sista biten på tunntarmen har lagts ut på magen.

Alltså, allt som man stoppar i munnen som egentligen kommer ut i bak, kommer ut ut tunntarmen i påsen som jag har på magen. Så så fungerar det.

Jag har en arbetskamrat som jag pratade lite med i veckan. Och hon sa på skämt"Ja, och hon bajsar i påsen" Hahaha...
Ja, men det är ju så sa jag. Hon skämdes nog lite för hon skojjade ju bara. Men så är det!!
Hoppas ni fått era frågor besvarade, fråga gärna igen om det är nåt mer!


Kommentarer
Anonym

oh. jag anade att det var något sånt. har bara hört ordet några få gånger innan! Tack för att du svarade på frågan! Du verkar vara en stark person. en modig person. det är underbart!

2008-09-09 @ 13:27:53
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0