Ännu mera stomi!

Jag har tyckt att det här med stomin har vart jättejobbigt. Men jag har ett bra sätt att bearbeta allt detta.
Och det är att vara sjukt öppen med allt detta. I början gick jag BARA i säckiga kläder. Stora klänningar och inte jeans. Men med tiden så blir man van. Nu har jag allt.
Och jag har tillochmed börjar strunta i om det syns. Iallafall vissa dagar när jag känner mig extra stark. Så nu går jag i kläder som jag aldrig trodde att jag skulle kunna få på mig igen.
När jag låg på sjukhuset så tänkte jag Väldigt mycket på vilka kläder jag skulle slänga och inte. Men jag har ju inte behövt slänga någonting alls. Det är bara att invänta den dagen man känner sig säker i det.
Sen har jag ju köpt världens bästa gördel från ASOS som jag använder dagligen och det håller allt på plats och plattar till det otroligt bra. Det är nog mitt bästa köp någonsin!!

Jag har bara mötts av positiva reaktioner när jag har vart så öppen med detta så jag har klarat det utmärkt. Visst självklart är det jobbigt ibland. Jag startade denna blogg också när jag kände mig redo att börja skriva om detta. Så det är min sjukdom egentligen som jag vill dela med mig av samtidigt som det kommer in lite vardagsliv om annat här också...
Idag tänker jag på mycket med nu har jag nog fått ner det mesta!!


Kommentarer
Nilla

Hej Sussi (gissar du kallar dig det då det står i bloggen) Kul att du hitta till mig, och att du tror du kommer tillbaka =)

Jag hittade din sida då jag började knappa mig runt från ilcos hemsida och har fasktist läst dina UC inlägg, och jag kände igen mig mycket i dig också. Alla har vi fått utstå mycket.

Jag är nyfiken hur det kommer kännas med kläder och så när jag börjar använda mer än mjukbyxorna jag har nu när jag går hemma. Min blogg är också som du beskriver det för att dela med mig, men vardagen glider ju in. Det är ju ens liv :D

Tack. Välkommen tillbaka ;)

Var rädd om dig & var stark! Kram Nilla

2008-09-22 @ 23:33:12
URL: http://nillano.blogg.se/
Nilla

Hej igen, jag är så inne i det här nu när allt är så nytt. Känns lite som livet kretsar krin det. Så blir nog på ett sätt skönt att komma ut och jobba sen så man får "gå vidare" om man ska kalla det så.

Men vad gjorde du innan såret hade läkt? Jag har ju haft otur med mitt så har haft väldigt ont och det har inte torkat helt ännu men är snart helt torrt. Så sen jag kom hem från sjukan har jag bra varit hemma (apoteket affären en gång och idag på picknick) Men jag har bara haft mjukisbyxor som suttit lite på höften och linne med kofta. Har inte ens testat nått annat än. Fick en baddräkt av mamma, hon tyckte jag skulle ha en ligga om jag kände för att ha en... har iof bara badat fyra gånger på tre år men när man väl gör det blir det oftast spontant)

2008-09-23 @ 00:51:35
URL: http://nillano.blogg.se/
Nilla

Är ju rätt bra mode nu och rätt årstid, så jag har ju kanske lite tur nu i inlärningen om man säga så =) Gissar att byxor kommer vara det värsta.

Har också kännt att det är konstigt att stoppa ner påsen i byxorna min hänger utanför nu, men allt gör ju så ont än.

Ja man känner att man är skitnödig och vill tömma den, och det gör jag, man fattar inte hur allt får rum. Ja man hoppas man tillhör dom första. Min ändtarm är 85% inflamerad sa kirurgen. Så hoppas verkligen jag får ordning på den.

Jag hoppas du får ordning på din snart så du slipper allt lidande!!

Hade också hög dos kortison innan op men var ju bra två dygn innan op för det var ju en oplanerad akut op (hade jätte hög dos dom gångerna jag haft det för att behandla UC också, fick benskörhet. Det är risk för det med kortison)

2008-09-23 @ 00:52:05
URL: http://nillano.blogg.se/
Nilla

Då har vi samma plan. Så jag håller verkligen tummen för dig tjejen!!

Men det är ju inte kört, finns ju andra alternativ att man syrihop tuntarmen med baken och gör en säck innanför. Men är klart, det är ju inte samma "grej" för som jag förstod på dom när dom sa hur planen var med mig, så skulle det funka nästan som vanligt, bara det att bajset inte var lika tjock och att det inte hade lika lång väg att gå så det behövdes tömmas oftare. Men jag vet inte, är ju nybörjare =)

Shit vad internet är bra, har verkligen fått hjälp av er man skriver med. Tack!

Ja jag hoppas det är som ni alla säger, att det bara blir bättre! och att det inte blir massa komplikationer eller annat.

Läk nu och ha tålamod!! Kramar

2008-09-23 @ 00:52:15
URL: http://nillano.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0