Ångest över operation!!

Jag börjar få lite ångest faktiskt. Tanken med den stora operationen jag gjorde för snart ett år sedan med min stomi var ju att den så snart som möjligt egentligen skulle läggas ner igen och jag skulle få en IRA.
Vilket betyder att tunntarmen kopplas ihop med ändtarmen, eftersom jag inte har nån tjocktarm kvar.
Men nu har jag ju vant mig med min påse. Det är rent ut sagt SKITJOBBIGT ibland.
Jag kan inte heller riktigt klä mig som jag vill då jag inte vill gå runt med en ballong på magen som syns.
Så jag vill ju ge operationen en chans.
Men bara tanken på att jag ska börja skita som vanligt, och mer ändå än vad ni "vanliga" gör, gör mig avskräckt.
Jag vet inte längre vad jag vill.
Jag vill ju bara att allt ska vara som förrut.
Jag ska träffa min läkare nu i början av november och diskutera allt.
Men ååå alltså, bara när jag tänker på hur dåligt jag mådde efter förra operationen gör mig så rädd att jag kommer att må så igen. För det är en smärta som man inte ens önskar sin värsta fiende.

Vad ska jag göra? Ni som är eller har vart i samma situation, hur har ni gjort?


Kommentarer
Madde (maddepladder)

Jag valde ju som du vet att operera mig igen, att kopplas ihop med IRA. Vilket gick åt helvete. Mycket lidande hade besparats mig om jag inte hade valt att operera mig igen.



MEN (och det är ett stort men)!



Så va det för mig, det behöver inte bli så för dig. Det finns många, många som har valt den operationen som det har fungerat jättebra för.



Det jag skulle råda dig till är att du verkligen inte ger dig med att fråga ut din läkare om att dom ska va så säkra dom bara kan vara på att du har rätt diagnos och att du känner innan du kopplas ihop att ändtarmen är näst intill symptomsfri från sjukdomen. Det blir sådan belastningen för ändtarmen när det ska börka komma avföring den vägen igen så om den inte är i balans tror jag att risken är stor att man får ett nytt skov rätt så snart som ett brev på posten.



Säg till din läkare att dom måste göra alla undersökningar och provtagningar dom kan för att säkerhetsställa så bra det går vad du har för diagnos (för visst har du själv varit tveksam?).



Det finns dom som har Crohns som har opererat IRA och det har fungerat bra men med min historia så skulle jag inte våga mig på något sådant med en Crohnsdiagnos.



Förstår att du har 1000 tankar som snurrar och jag lider med dig för det, det är inga lätta tankar och beslut att brottas med!



MÅNGA KRAMAR!

2008-10-19 @ 22:42:27
URL: http://maddepladder.blogspot.com
Madde (maddepladder)

Vill bara tillägga att jag inte är motståndare till att överväga operation! Finns det en chans att man kan få ett liv utan påsen och må bra så är det absolut värt det att överväga det!

2008-10-19 @ 22:44:38
URL: http://maddepladder.blogspot.com
Ulrika

Väg för- och nackdelar mot varandra! Väg in hur du mådde efter förra operationen och hur pass stor den här operationen är i jämförelse.



Jag vill aldrig mer opereras och hoppas jag aldrig kommer behöva det (med undantag av ev. kejsarsnitt). Jag är just hemkommen från min kolostomioperation som skulle vara liten och enkel, men som i mitt fall inte alls blev enkel, delvis p.g.a. att de gav mig mediciner jag inte tålde. Så nu har jag jobbigare symptom än dem jag opererades för. Men jag hoppas det skall bli bra igen snart.



Själva stomin är jag supernöjd med. Utseendet är inte så viktigt för mig, utan det är funktionen som är viktigast.



Alla reagerar ju olika på operationer och det kan också vara olika från gång till gång. Jag hade gjort en mindre operation tidigare som jag inte fick några alls problem efter så jag hade inte räknat med att må så dåligt som jag gjorde nu. Men bara du kan veta om ev. fördelar med operationen kan väga upp nackdelarna samt nackdelarna med att ha stomi.



Inget lätt beslut. Jag önskar dig lycka till vad du än beslutar dig för!



2008-10-20 @ 17:45:29
URL: http://livetenligtulrika.blogspot.com
Nilla

Hej igen, nu såg jag ju ett svar på min tidigare fråga, vilken op det var du skulle göra. Är samma som är planerad att göras med mig också. Jag står på vänte listan till ca mars -09. Men man kan ju då säga nej. För jag tänker redan nu fram och tillbaka. Men är nog för nära denna op för att ta ställning. Det kommer nog kännas olika varje dag. Men urs så tankarna vimlar i huvdet. Som det också gör hos dig. Hoppas det går bra när du träffar läkaren. Jag har inga goda råda att ge. Men följ kännslan hos dig. Urs, är inte avdunsjuk på vart du nu är i livet och bollar med tankarna. Själv har man ju ett tag kvar, men är det som det är den här gången så är jag inte berädd att göra det igen) Har fortfarande sår vid stygnet kvar och har står runt stomin. och opererade mig sista helgen i augusti. Vem vet man kanske just kommit in i vardagen när det är dags att börja ta besluten igen. Jag går idag och är rädd för att få tarmvred eller något stopp som gör att jag måste skära upp magen =( Brrr, för bara tanken.

Önskar att du/vi/jag slapp allt detta och allt bara var friskt helt och som det ska vara.

Var rädd om dig & var stark!

Kram Nilla

2008-10-22 @ 07:09:04
URL: http://nillano.blogg.se/
Jessica

Hej!

Förstår att det är jobbigt.. det var från början kanske meningen att jag skulle koppla ner tunntarmen men nu blir det inte så, det skulle inte fungera på mig.



Jag tror nog också att du ska väga nackdelar med fördelar och lyssna till ditt hjärta, vad det verkligen är vad du vill.



Svårt beslut.. jag tror inte att jag skullle operera tillbaka. Rädslan för att må dåligt igen är nog förstor för mig men jag har å andra sidan "bara" haft min stomi i knappt två månader



Hoppas du har en bra läkare så du kan prata med honom/henne om det.



Lycka till // Jessica

2008-10-27 @ 07:06:58
URL: http://minos.bloggagratis.se
Helena

HEj!

Ja du, det är en svår fråga! Väntar precis som dig på nästa operation, är dock inte bestämt om det blir IRA eller IPAA än.



Men jag tror att jag kommer ge operation en chans. Även om det fungerar jättebra med stomin så vill jag ju självklart gärna bli av med den om det går!



LYCKA TILL!

2008-11-11 @ 19:46:52
Tage

Ta rätt på livet!!



Tage

2008-11-13 @ 15:59:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0