P-stav ?

Okej. Nu sitter jag ännu en gång här framför datorn och läser massa om olika preventivmedel.
Jag har ätit minipiller ett bra tag nu men iochmed min operation så tror jag inte att de fungerar lika bra på mig som det annars skulle ha gjort. Det var som nån sa: "Tar man en huvudvärkstablett så är den gjord för att börja verka snabbt och hinner då tas upp i tunntarmen. Men ett p-piller ska verka under 24h och då hinner inte hela tas upp i tunntarmen utan endel i tjocktarmen (vilken jag inte har någon).
Men det känns lite obehagligt det där med en stav i armen. Jag har ju vart med om värre än det men det känns jobbigt att tänka på att de ska sätta in nåt i min arm.
Sen ska det tydligen kosta typ 1000 spänn. Man kan ju hoppas att det ingår i högkostnadsskyddet. Det gör tydligen det i olika landsting så man får väl hoppas.

Jaa, mycket sådana där tankar som irrar runt i mitt huvud...


Kommentarer
Madde (maddepladder)

Du har helt rätt i dina tankar och så vida du inte vill bli gravid bör du ABSOLUT skydda dig med mer än minipillerna nu, dom ger inte tillräckligt skydd för dig nu!

Jag har själv en P-stav i armen och det har funkat bra för mig. Den ingick inte i högkostnadsskyddet men däremot så har jag haft den inne i 3 år nu och det är snart dags att byta till en ny. Du får ju alltså tänka att det är 1000kr / 24 månader = ca 40kr per månad. Vad betalar du per månad för minipillrena? Förmodligen mer än så.

Sen kan det va lite besvärligt för vissa med menstrationen när man sätter in en stav men det varierar. Själv blödde jag konstant i ca ett halvår och det va asjobbigt. Jag valde ändå att stå ut och när dom sex månaderna var över så har det funkat superbra.

Alla får inte så som jag fick heller, man kan slippa att ha det så.

2008-05-15 @ 22:51:39
URL: http://maddepladder.blogspot.com/
Madde (maddepladder)

Nej, fel av mig, det blir ju t.o.m 1000 kr / 36 månader = ca 27 kronor per månad!

2008-05-15 @ 22:53:23
URL: http://maddepladder.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0