Äkta lammkött....

Jaa, det var vad vakten på Kellys kallade mig och mina två vänner ikväll när två civilsnubbar gick runt och kollade leg. Det märkligaste på hela kvällen var att vart vi än var så fick vi visa leg. Säkert över 2 gånger på varje ställe, i dörren och sen i baren. Det var en bartender som sa att "ja juste, vi har ju vakter, det hade jag glömt". Då behövde vi inte visa leg. Haha..
Vilken kväll... En liten after work med camilla och maja.
Det värsta var att det var nattrafik på spårvagnarna så det tog mig en timme att ta mig från järntorget och hem. Det är ju som att flyga till Norrland....

Idag har jag också vart med om mardrömsscenario för oss som är stomiopererade.
Jag var på toaletten och tömde. Och när jag liksom ska ta ut det sista(ursäka allt det detaljerade) så råkar jag på nåt sätt dra för hårt så jag drar hål i påsen. Inget litet hål utan, ni som vet, änden där man tömmer... Liksom halva den... Så allt som hamnar däri skulle rinna ut för det var ett stort HÅL...
Jag var på jobbet såklart och hade inga bandagegrejer med mig. Så där står jag med öppen påse och har ingen aning om vad jag ska göra. Jag hade ännu inte berättat för nån på min nya arbetsplats om min sjukdom och sådär men det första jag fick göra var att leta reda på chefen och säga hur det låg till. "Jo det ligger till såhär.... Och nu har det hänt en liten olycka men jag har gjort en nödlösning."
Ja, vad var nödlösningen då??? Joo, ni vet såna där påsklämmor som man vanligtvis har i köket. Jag vek upp påsen så mycket det gick och satte sen på en sån. Det var en perfekt nödlösning, men inte säker. Det gick bra den halvtimmen iallafall innan Jesper kom med min stomiväska så jag fick byta allt. Jag blev Jätteledsen. Tårarna rann och svetten också, nästan. Jag var så nervös och kände mig så äcklig så det var jättejobbig. Nu vet jag att jag iallafall ska ha med mig såna grejer HELA tiden så att det aldrig kan hända igen att man står där utan att veta vad man ska göra.
Min chef tog det väldigt väldigt bra. Han sa till och med till mig att gå upp och sätta mig ett tag. Men jag sa att jag klarar mig om jag tar det lugnt. Inte direkt så att jag vågade böja mig och plocka upp grejer från golvet men.

Ja kära vänner.. Var alltid förberedda. Det värsta kan faktiskt hända....



Kommentarer
Elsa

Hej! Skönt att ha hittat dig. Tråkigt bara att du behövde gå igenom något sånt här.

Som det ser ut nu så ska jag till min läkare nästa vecka och diskutera detta med stomi.

Hur var detför dig? Var det en planerat operation eller det var en akut åtgärd?

Just nu känns det rätt okej när man tänker på vad som kan komma att hända, men givetvis så går det ju upp och ner. Jag känner mig ganska trött på att ha det så här så en operation skulle jag nog nästan se fram emot..men bara nästan än så länge ;)

Jag bor vanligtvis i Göteborg, men har nu flyttat ner till mina föräldrar i skåne igen eftersom jag gått sjukskriven några månader. Men när jag komemr tillbaka till Göteborg träffas jag gärna och utbyter lite erfarenheter. Man känner sig ganska ensam i en sån här situation.

Hur har du det med medicinering nu efter att du fått ileostomi? Är tanken att göra en återkoppling?

Hopaps att du har det bra och vad skönt att det löste sig på jobbet trots allt. Inget roligt när det händer, men nu har du varit med om det också och det löste ju sig! =) kram

2008-12-13 @ 08:49:51
URL: http://elsavictoria.blogspot.com/
Madde (maddepladder)

Förstår att du blev ledsen! :(



Idag är det jag som packar med stomigrejer till jobbet... Har tänkt i en evighet att jag ska fixa en liten kartong med stomigrejer och ha ståendes på jobbet, ett litet reservlager men det har aldrig blivit av.



Kram!

2008-12-13 @ 09:58:39
URL: http://maddepladder.blogspot.com
Nillano

Urs vilken dag =( Tur allt löste sig bra och att chefen var försående. Nu vet han ju och kommer kanske kännas bättre på ett vis i längden.

Jag har nästan alltid med mig min lilla blåa colplastneccisär i väskan, är ju bra nu när modet med stora väskor =) Ska ta ett av skåpen på jobbet och ha allt som kan gå åt till ett byte, efter som jag har uniform blir det nog en uppsättning sån hängandes där också.

Jag vet inte hur det ser ut på ditt jobb, men försök komma på hur du bäst kan ha nått ligga på jobbet, om du har fack kanske det går att lägga en stomipåse i någon slags påse(sån där hårdare godispåse) och ha ligga i facket, blir platt och bra. Men är ju alltid nått mer man behöver.

Nu är du en erfarenhet rikare (alla erfarenheter är inte alltid bra)

Jo och du, har du postat den där biljetten, jag har inte fått den än så känns skapligt dumt att jag inte sänt in mina biljetter än. Hade varit skönt med pengarna innan jul. Men kanske inte nån som får det.

Hoppas du får en bra helg nu!

Kram

2008-12-13 @ 11:54:33
URL: http://livetskalevasnu.blogspot.com/
Matilda

Usch vad jobbigt. Skönt att Jesper kunde komma och att allt gick bra. Vilken gullig chef ni verkar ha? Kramar

2008-12-15 @ 18:34:01
URL: http://mathy.blogg.se/
Nillano

Biljetten kom idag =)

Tack!

2008-12-15 @ 23:55:00
URL: http://livetskalevasnu.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0